13 verktyg för affärsnära HR

Business

13 verktyg för affärsnära HR

Det ställs allt större krav på att HR ska arbeta affärsfokuserat, nära och med förståelse för affären. I den här artikeln sammanfattar vi därför 13 verktyg som främjar affärsnära HR.

Vad är affärsnära HR?

När du arbetar affärsnära arbetar du med utgångspunkt i verksamhetens affär. Arbetet du gör syftar till att skapa värdet för kunder, investerare och medarbetare och i slutändan bidra till organisationens framgång. I affärsnära HR är ditt fokus in HR-aktiviteterna i sig utan de större affärsproblemen som präglar verksamheten.

Motivationen bakom ditt arbete bör alltid sluta med, “så att jag kan leverera bättre affärsvärde”. När du exempelvis arbetar med lön och förmåner, bör det vara med en högre ambition än att enbart skapa nöjda medarbetare. Istället bör slutmålet vara något i stil med att “leverera en lösning som får positiv effekt på produktivitet och lönsamhet”.  

13 olika verktyg för att skapa värde

Nedan beskriver vi 13 tankesätt och verktyg som du kan använda dig av om du vill arbeta mer affärsnära. Alla syftar till hur du kan addera ytterligare värde till verksamhetens affär genom HR-arbetet.

1 – Ha ett utifrån-och-in-perspektiv

Var medveten om att HR:s kunder alltid är desamma som företagets kunder. Ditt arbete handlar således om att, med medarbetarnas hjälp, skapa en arbetsgivare som era kunder, investerare och partners väljer. Med det sagt är medarbetarna och företagets kunder två av dina viktigaste målgrupper.

2 – Var medveten om kontexten

Ert företag befinner sig i en kontext av sociala trender, teknik, ekonomi, politik, miljö och demografi. Att förstå vilka av dessa externa kontexter som påverkar er bransch och verksamhet gör att du kan applicera dina kunskaper inom HR och skapa relevans för din omgivning. En affärsnära HR förstår alltså vilka utmaningar, möjligheter och förutsättningar som den externa kontexten kan medföra och arbetar proaktivt för att hantera dem. 

3 – Förse kunder och intressenter med värde

Din primära målgrupp är organisationens kunder. Därför bör de alltid finnas med i åtanke när du designar och levererar dina HR-tjänster. Exempelvis bör du designa utbildningsprogram på ett sätt som i slutändan skapar värde för era kunder. Chefs- och ledarrollen i organisationen bör huvudsakligen syfta till att öka förtroendet hos era kunder och investerare. Feedback till era medarbetare bör linjera med det som era kunder värderar. Poängen med alla exempel är att kundnyttan styr din agenda.

4 – Maximera potentialen hos medarbetarna

I affärsnära HR är det viktigt att få ut det bästa av medarbetarna. Ditt arbete ska säkerställa att ni har rätt personer på plats och skapa förutsättningar för engagemang, samhörighet och stark tro på er vision. I slutändan är ditt mål produktiva och lönsamma medarbetare som trivs och mår bra, så att de kan leverera värde till kunden.

5 – Skapa en företagskultur som håller löften

Kultur ska inte vara ett gäng slumpade värderingar och beteenden utan strategiskt utvalda för att skapa värde åt era kunder. När era värderingar och beteenden matchar ert varumärke utåt är ni troligtvis på rätt väg. Med andra ord, er företagskultur bör reflektera de löften ni ger till era kunder.

6 – Säkerställ ett gott ledarskap

Ledarskap gör skillnad, bland annat för att medarbetare har en tendens att göra det som ledare gör. Ledare formar alltså beteenden och attityder i organisationen och påverkar allt från kultur till investeringsbeslut. Se inte ledarskap som en individ utan som individens förmåga att skapa ledarskap i organisationen. Ta fram en modell för hur ledarskapet ska se ut på ert företag och vad ledarskapet ska tillföra ert varumärke. En god ledare skapar ringar på vattnet i organisationen genom sitt ledarskap.

7 – Ha en strategisk plan för HR-funktionen

Utgå från agendan i verksamheten och definiera hur er HR-funktion ska möjliggöra den agendan. Givet organisationens verksamhet och strategi, vilka är HR:s viktigaste prioriteringar och hur ska ni arbeta för att för att få det att fungera? Affärsnära HR skapar en HR-strategi som möjliggör verksamhetens strategi.

8 – Matcha HR-funktionens struktur med verksamhetens

I praktiken innebär det att skapa sömlösa samarbeten med andra avdelningar och säkerställa att era agendor är synkade. Inom HR-funktionen kan det exempelvis vara att ha tydliga roller där ni separerar administrativt arbete från strategiskt arbete och kartlägger vilka relationer som behövs mellan era roller och övriga i organisationen.

9 – Skapa meningsfulla relationer

Goda relationer bygger på ett gemensamt syfte och gemensamt intresse. Knyt kontakter i övriga organisationen och sträva efter att hitta ett utbyte där båda parter får ut ett värde av relationen. På så sätt hjälper andra dig att lyckas med din agenda. När du arbetar affärsnära behöver du arbeta i nätverk både innanför och utanför den närmaste kretsen.

10 – Investera i smarta HR-tjänster

Samarbeta med marknad, IT och ekonomi för att hitta nya sätt att arbeta och förenkla. Tillsammans kan ni skapa smarta lösningar genom att harmoniserar era olika områden och ansvar.

11 – Utveckla nya kunskaper och förmågor

Som affärsnära HR behöver du ha färdigheter inom traditionella HR-områden som rekrytering och kompetensutveckling men också förmågor som hjälper dig navigera i organisationen. Genom att utveckla kommunikationsförmåga, konflikthantering, ekonomisk argumentation och dataanalys, bygger du trovärdighet och får genomslagskraft.

12 – Tillhandahåll data som visar på affärsvärdet

Affärsnära HR kan med fördel innebära både datadriven och evidensbaserad HR. Underbygg ditt arbete med data och kalkyler som visar att det du gör får effekt på er affär. Nöj dig inte med att tillhandahålla data och dashboards, utan analysera data för att förutspå vad som kan hända och kom med rekommendationer.

13 – Omfamna teknologin

Använd teknologin för att effektivisera och innovera ditt sätt att arbeta. Med nya verktyg kan du samla information om verksamheten och medarbetarna som hjälper dig att fatta mer evidensbaserade beslut. Det kan i sin tur öka göra dina insatser och aktiviteter mer träffsäkra. 

Tips!

När du arbetar affärsnära behöver du ha ett helhetsperspektiv på verksamheten. Arbeta inte i en isolerad funktion utan tillammans med hela verksamheten och med utgångspunkt i de stora affärsfrågor som präglar just er organisation.

Leave your thought here

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Alert: You are not allowed to copy content or view source !!