Så ramar du in och besvarar rätt affärsproblem

Business

Så ramar du in och besvarar rätt affärsproblem

Hur du beskriver ett affärsproblem kan avgöra vilka alternativ du överväger för att lösa problemet. Dessutom kan det påverka din egen och andras uppfattning om problemets betydelse. Att lösa rätt affärsproblem på rätt sätt är således beroende av rätt inramning. I den här artikeln får du verktyg som hjälper dig rama in och besvara rätt affärsfrågor.

Rama in ditt affärsproblem – så här börjar du

Med metodisk inramning kan du öka sannolikheten för att arbeta med rätt problem i verksamheten.

  1. Börja med att beskriva ditt affärsproblem.
  2. Lista alla verksamhetens aspekter som påverkar problemet.
  3. Därefter listar du alla mänskliga aspekter som påverkar problemet
  4. Gå tillbaka och omformulera affärsproblemet med så få ord du kan , helst en mening. 
  5. Skriv ner dina antaganden om varför problemet är ett problem.
  6. Ta sedan varje antagande och skriv det som en hypotes. Det kommer hjälpa dig att rama in affärsfrågan på ett sätt som gör det möjligt att testa den.

Säkerställ att du besvarar rätt affärsfråga

När du har formulerat ett affärsproblem använder du dig av en eller flera tekniker nedan för att förtydliga frågan och öka sannolikheten för att du arbetar med rätt fråga.

Samla in bakgrundsinformation

Du kan inte ta itu med det du inte förstår och det är svårt att fullt ut greppa en fråga om du inte är medveten om dess kontext, implikationer och möjliga konsekvenser. När du försöker lösa ett affärsproblem är det viktigt att samla in djupgående bakgrundsinformation och ta dig tid att undersöka problemets natur. Ta reda på så mycket du kan om frågans betydelsen och effekt, hur omfattande det är, vilka intressenter som är inblandade etc.

Omformulera

Genom att omformulera problemet upptäcker du om något förändras. Det är ett bra sätt att säkerställa att du är på rätt spår.

Utmana dina antaganden

Inom ramen för beteendekonomi är inramning den mentala bild vi har av världen – och paradigmet genom vilket vi uppfattar verkligheten. Det innebär att även om vi inte är medvetna om “vår ram”, omfattar den alla våra omedvetna antaganden när vi fattar beslut. När du ramar in ett problem måste du därför fråga dig vad du vet är sant och vad du antar är sant.

Ta in andras perspektiv

Att definiera problemet utifrån olika perspektiv kan vara ett sätt att komma till nya insikter. Därför kan det vara bra att dela med dig av problemet och låta andra personer analysera och komma med input utifrån deras perspektiv.

Hitta svaret på ditt affärsproblem

När du har ramat in och säkerställt att du arbetar mer rätt fråga använder du slutligen följande metoder som hjälp att hitta svar och lösningar på ditt affärsproblem.

40-20-10-5-regeln

Att uttrycka affärsproblemet koncist och klart hjälper dig hitta svaret på rätt lösning. Om du upplever att det är svårt att definiera problemet kan du tillämpa 40-20-10-5-regeln som består av fyra grundläggande steg. Börja med att ange ditt problem i 40 ord, därefter kortar du ner det till 20 och sedan till 10. Målet är att ha en problemformulering på ca fem ord. Om du inte kan hålla det enkelt, har du förmodligen inte hittat kärnan till problemet ännu.

Tidsperspektiv

Föreställ dig att ditt problem har en tidslinje och försök att identifiera när i tiden det uppstod samt i vilken grad. Genom att experimentera med olika tidsperspektiv kan du hitta orsaker och samband till problemet.

Fråga varför, varför, varför

Genom att ifrågasätta huvudskälen till att göra något kan du upptäcka att orsakerna till problemet sträcker sig långt bortom de du upptäckt hittills. Det kan hjälpa dig komma närmare problemets orsak och lösning.

Rama in frågor, inte påståenden

Frågor öppnar upp ramar för nya tankar medan påståenden begränsar våra perspektiv. “Vår rekrytering genererar inte rätt kompetens” är ett demoraliserande påstående. “Hur kan vi få vår rekrytering att generera fler relevanta kandidater?” är däremot en fråga som öppnar för framgångsrik problemlösning. Sträva efter att definiera era affärsproblem som frågor istället för problem.

Använd alltid ett positivt språk

Den typ av ord vi väljer kan ha en direkt påverkan på vår hjärna. Positiva ord stimulerar den del av hjärnan som är ansvarig för att förstå helheten, respektera, lyssna aktivt och lösa problem. Negativa ord kan aktivera hjärnans rädslocentrum. Att använda ett positivt språk när du ramar in ett problem kan hjälpa dig reglera emotionell och fysisk stress och därmed underlätta processen att hitta rätt svar och fatta framgångsrika beslut. 

Var en problemskapare

Om du fortfarande har svårt att hitta lösningen kan en metod vara att försöka återskapa problemet. Det är ett kreativt sätt att rama in frågan från en annan vinkel. 

Använd SCAMPER-metoden

SCAMPER [1] är ett akronym för; Substitute (ersätt), Combine (kombinera), Adapt (anpassa), Modify (modifiera), Put to other uses (ändamål), Eliminate (eliminera) and Rearrange (arrangera om eller vända på). Metoden går ut på att ställa frågor om ett befintligt problem och på så sätt främja kreativt tänkande, nya insikter och lösningar.

Kom ihåg!

Vi kan inte lösa ett problem på samma sätt som vi använde när vi skapade dem.

[1] Eberle, B. (1996). Scamper: Spel för Imagination Development . Prufrock Press Inc.

Leave your thought here

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Alert: You are not allowed to copy content or view source !!