ARUBA eller ARIUBA inom HR – vad är det?

Employee Experience

ARUBA eller ARIUBA inom HR – vad är det?

ARUBA-modellen, eller ARIUBA-modellen som den numera också kallas, är kort och gott en modell för olika delar av medarbetarcykeln eller kompetensförsörjningsprocessen i en organisation. Här får du lära dig mer om vad ARUBA-modellen är, fördelarna med att använda en modell samt hur du kan använda den i ditt arbete.

Värdet av en modell för medarbetarresan

Att ha en modell för medarbetarresan eller kompetensförsörjningsprocessen fyller flera syften. Det främst värdet i att använda sig av en modell som ARUBA eller ARIUBA är att det skapar tydlighet. Dels tydlighet för de som arbetar med kompetensförsörjningen, så att inga viktiga delar glöms bort. Dels tydlighet mot människorna som bidrar till organisationen, att de här är viktigt för oss.

Vad är ARUBA eller ARIUBA? 

Vad är det det handlar om då?

ARUBA och ARIUBA-modellen står för:

  • A – Attrahera
  • R – Rekrytera
  • (I – Introducera)
  • U – Utveckla
  • B – Behålla
  • A – Avveckla

Koppla ARIUBA till er strategiska agenda

ARIUBA-modellen kan användas på olika sätt, och processerna under respektive steg av modellen kan se olika ut i olika organisationer. Genom att koppla alla delar av modellen till er strategiska agenda kan ni säkerställa att era processer tar er närmare era mål.

Arbetar ni exempelvis med att bli mer innovativa som organisation – se då till att ni har processer som främjar innovation i alla delar av medarbetarresan.

Strategisk ARIUBA – så gör du i 3 steg

Så här kan du gå tillväga om du vill arbeta strategiskt utifrån ARIUBA-modellen:

  1. Identifiera organisationens strategiska mål och utmaningar. Har ni exempelvis ett mål om att bli branschledande inom ett visst område? Erbjuda de bästa produkterna inom en viss nisch? Skapa en kundservice i världsklass?
  2. Specificera vad organisationen behöver i form av kompetenser och attityder för att uppnå dessa mål och övervinna dessa utmaningar. Behöver ni spetskompetens inom datavetenskap? Hög innovationskraft? Medarbetare som kan och vill ge den bästa servicen? 
  3. Gå igenom alla delar av ARIUBA-modellen med ovanstående i åtanke och bestäm vad ni kan göra för att attrahera, rekrytera, introducera, utveckla och behålla den strategiska kompetensen som organisationen behöver.

Leave your thought here

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Alert: You are not allowed to copy content or view source !!