Öka din slagkraft och legitimitet med hjälp av ekonomisk argumentation

Business

Öka din slagkraft och legitimitet med hjälp av ekonomisk argumentation

Större intäkts- och kostnadsposter som löner, lokalhyra och medarbetarnas prestation, kan ofta härledas till HR-arbetet. Genom att lära dig argumentera utifrån ett ekonomiskt perspektiv, visar det att du är medveten om lönsamheten av ditt arbete, och ökar din slagkraft och legitimitet i verksamheten. I den här artikeln får du kunskap om vad ekonomisk argumentation är och hur du beräknar den ekonomiska effekten av ditt arbete på olika sätt.

Vad är ekonomisk argumentation?

Ekonomisk argumentation är att argumentera för något med hjälp av ekonomiska termer. Inom din HR-kontext handlar det om att räkna- och visa på det ekonomiska värdet av arbetet kopplat till medarbetarna. Som exempel kan du räkna ut vad en åtgärd för sänkt sjukfrånvaro kostar, i förhållande till vad den sparar in. Ytterligare ett exempel är att räkna ut hur många insparade sjukfrånvarodagar du behöver för att en föreslagen åtgärd ska gå plus, minus, noll. I ekonomins värld kallar vi det för “kritiska värden”. Kritiska värdet är alltså måttet på “break-even”, d.v.s den minsta mängden utdelning för att investeringen inte ska gå back.

Argumentera med personalekonomiska kalkyler

Ett syfte med en kalkyl är att visa varför ett visst alternativ är att föredra framför ett annat. Kalkyler kan påvisa att en viss satsning ger de kvantitativa och ekonomiska resultaten som du eftersträvar. Sådana resultat kan exempelvis vara lönsamhet i form av insparad arbetstid eller ökad produktivitet. Den ekonomiska kalkylen konkretiserar alltså vad saker är värda och synliggör kopplingen mellan en investering och dess förväntade avkastning. Genom att motivera satsningar och åtgärder med ökade intäkter eller reducerade kostnader ökar du sannolikheten att få igenom det du önskar.

Olika ekonomiska argument (kalkylmodeller)

Nedan presenterar vi fyra olika kategorier av ekonomisk argumentation. Vilken fråga du arbetar med och vad du kan och vill påvisa, avgör vilket argument som är mest lämpligt att använda dig av.

Baklänges argumentet

Du väljer mellan att genomföra en viss åtgärd eller inte och värderar nackdelarna i kronor. Därefter räknar du ut vilka effekter som krävs för att åtgärden ska anses lönsam. Det här argumentet heter baklänges eftersom du börjar med att räkna på insatsen snarare än problemet.

Framlänges argumentet

Du värderar existerande eller potentiella negativa effekter i kronor och försöker därefter bedöma vilka positiva effekter som kommer att uppstå till följd av din åtgärd. Svårigheten med detta angreppssätt är att uppskatta de effekter som uppstår i förväg. Kostnaderna är givna men den eventuella lönsamheten mer osäker.

“Kritiska värden” och känslighetsanalys

Det här argumentet är ett utmärkt hjälpmedel när du vill visa vilka förutsättningar som måste ligga till grund för att en viss åtgärd ska anses lönsam. De kritiska värdena kan du få fram med hjälp av baklängeskalkylen. Därefter undersöker du hur känslig slutsatsen är för förändring i dina antaganden. En känslighetsanalys är alltså en form av riskbedömning utifrån olika scenarion.

Att inte göra något-argumentet

Här ställer du 2 argument mot varandra och jämför vad kostnaderna för att inte genomföra en viss insats riskerar att bli i förhållande till att genomföra insatsen. När det är svårt att beräkna lönsamheten av en viss investering kan det här vara ett bra alternativ, eftersom risken för att kostanden ska uppstå, kan vara motiverande nog.

I många fall är det lättare att uppskatta kostnaderna än intäkterna med hjälp av ekonomisk argumentation. Vilka intäkter arbetet med en ny värdegrund skapar eller hur mycket lönsamhet en ledarskapsutbildning ger, är två frågor som kan vara svåra att svara på. Med det sagt, låt det inte hindra dig från att använda ekonomisk argumentation. Ibland räcker det med att lyfta eventuella risker med att inte göra något, för att få igenom en insats.

Använd dig av ekonomisk argumentation – så här gör du

  1. Säkerställ att du har god koll på verksamhetens affär och vilka kostnader och intäkter som är kopplade till medarbetarna.
  2. Välj ut ett problem eller möjlighet i organisationen där ni kan spara- eller tjäna pengar på att göra en förändring. 
  3. Formulera en hypotes och ta fram en kalkyl som visar på de möjliga ekonomiska utfallen.
  4. Testa dig fram och se om du kan använda flera av kalkylmodellerna ovan. Du kan försöka få fram avkastningen av investeringen på avdelningsnivå och eller för hela företaget.
  5. På det här sättet kan du arbeta med kalkyler för att skapa insikter och få fram förslag underbyggt med ekonomiska argument.

Kom ihåg!

Ofta är det en komplex verklighet du gör beräkningar på men låt inte det stoppa dig i ambitionen att synliggöra vad destruktivt ledarskap, dålig arbetsmiljö eller omotiverade medarbetare kan kosta. Syftet är att vända på negativa trender och uppnå det motsatta och för det behöver du inte exakta siffror. Kalkyler är inte är en absolut sanning utan en hjälp att undersöka teorier om ert företags verklighet. 

Leave your thought here

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Alert: You are not allowed to copy content or view source !!