Hur HR kan arbeta evidensbaserat

Evidence Based HR

Hur HR kan arbeta evidensbaserat

Anamma ett evidensbaserat arbetssätt och höj kvaliteten på dina beslut. I den här artikeln får du lära dig varför HR bör arbeta evidensbaserat och hur du kommer igång. 

Varför bör HR arbeta evidensbaserat? 

När du fattar beslut i ditt arbete vill du såklart fatta beslut som ger de resultat du vill ha. Hur säkerställer du till att du får rätt resultat? Ja, du ser helt enkelt till att dina beslut håller hög kvalitet. Att arbeta evidensbaserat är ett sätt att öka kvaliteten i ditt beslutsfattande. Hur? Det ska du få lära dig här! 

Vad är evidensbaserad HR? 

Att arbeta evidensbaserat handlar om att ha ett vetenskapligt förhållningssätt till sitt arbete och basera beslut på bästa tillgängliga bevis (evidens). För att du ska kunna göra det krävs en strukturerad beslutsprocess som minskar risken för att irrelevant information påverkar beslutet.

Det finns fyra centrala källor till bevis som du behöver ta hänsyn till om du vill arbeta evidensbaserat:

  • Vetenskaplig forskning
  • Kunskap och data från den lokala kontexten (organisationen)
  • Expertis 
  • Intressenternas perspektiv (de som blir påverkade av beslutet)

En viktig komponent i det evidensbaserade arbetssättet är också utvärdering av fattade beslut, för att kunna generera ytterligare kunskap och bevis till nästa beslutssituation. 

Att arbeta evidensbaserat – så gör du

Hur arbetar man evidensbaserat? Det börjar med att du definierar ett problem och formulerar om det till en konkret fråga. Det börjar alltså inte med att du har en idé på en lösning, utan att du utgår ifrån det verkliga problemet. 

Problemet kan exempelvis vara att några team i organisationen inte presterar på önskad nivå. En inledande fråga att ställa sig kan då vara “vilka faktorer är kopplade till hög prestation i team?”, kanske med ett tillägg kopplat till bransch eller yrkesgrupp. Därefter är det dags att samla information för att kunna besvara frågan. Det kan handla om att göra vetenskaplig research och att analysera data som finns i organisationen.

Kanske kommer du då fram till att det är fyra faktorer som verkar ha särskilt stor betydelse för prestation i team: kompetenssammansättning, delad förståelse för situationen, kommunikation och ledarskap. Tack vare en närmare analys av data från organisationen och intervjuer med chefer konstaterar du att det främst är delad förståelse och kommunikation som kan förväntas påverka de aktuella underpresterande teamen eftersom sammansättningen av kompetenser är relativt lika i teamen och ledarskapet överlag får höga betyg från medarbetarna i de undersökningar som har genomförts.

Därför beslutar ni att de första åtgärderna blir att uppmuntra cheferna att fokusera mer på den gemensamma förståelsen för uppdraget i teamet, med hjälp av stödmaterial från HR, samt att erbjuda träning i effektiv kommunikation. Efter sex månader följer ni upp åtgärderna och utvärderar om de gav önskad effekt. 

Den evidensbaserade arbetsprocessen i 6 steg 

Det evidensbaserade arbetssättet kan delas in i sex steg.

  1. Översätt ett praktiskt problem till en fråga som går att besvara.
  2. Samla systematiskt information och fakta om frågan från olika källor.
  3. Granska bevisen kritisk utifrån relevans och trovärdighet.
  4. Prioritera och lägg ihop bevisen till en helhet.
  5. Applicera bevis på det aktuella problemet och fatta beslut.
  6. Utvärdera resultatet av beslutet.

Leave your thought here

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping
Alert: You are not allowed to copy content or view source !!